Nudgen tekemistä ohjaavat Good Mood eli hyvä mieli, inspiroiva ja funktionaalinen suunnittelu, avoimuus sekä asiantuntevuus.

Nudge on hellävarainen töytäisy kohti vastuullisia valintoja. Tuotevalikoimaan kuuluu naisten ja miesten vaatteet, asusteet ja kengät, luonnonkosmetiikka, korut, kodin pientuotteet sekä lahjatavarat, eli laaja kattaus tuotteita arkeen ja juhlaan.

Nudge aloitti toimintansa vuonna 2010 kahdeksan eri yrityksen muodostamana osuuskuntana. Tuolloin vastuullisesti tuotettujen lifestyle - tuotteiden löytäminen Suomesta oli vielä vaikeaa, ja Nudge ottikin nopeasti edelläkävijän roolin tuodessaan Helsingin keskustaan ekologisen ja eettisen elämäntavan pienen tavaratalon.

Vuodesta 2016 lähtien Nudgea on luotsannut Yalo Oy, yksi Nudgen perustajayrityksistä. Yritys on kahden lapsuudenystävän, Anna Pyyhtiän ja Minna Aallon yhteinen toteutunut unelma. Tämä parivaljakko on harjoitellut yhteistyötä seitsemänvuotiaista lähtien, niin partiossa telttailemalla kuin interrailillä ympäri Eurooppaa. Yhteinen arvomaailma on rakentunut yhteisten kokemusten ja eletyn elämän myötä.

Minna ja Anna ovat molemmat valmistuneet Helsingin yliopistosta. Minna opiskeli pääaineenaan sosiaalipolitiikkaa ja Anna ympäristötaloustiedettä. Opintoaikoina ei kummallakaan ollut aavistusta, että jonain päivänä heidän polkunsa jälleen kietoutuvat yhteen ja he ovat perustamassa yritystä, jonka keskiössä ovat juurikin sosiaalisen, ekologisen ja taloudellisen hyvinvoinnin yhdistäminen vastuullisen liiketoiminnan kautta. Yhteinen arvomaailma ja jaetut intressit johdattivat Minnan ja Annan jälleen puhaltamaan yhteen hiileen. Lue lisää Annasta ja Minnasta täältä.

Sysäys yrityksen perustamiselle tuli yli vuosikymmen sitten. Anna huomasi aikanaan ympäristöjärjestö WWF:llä työskennellessään, että ihmisillä on hyväntekeväisyyteen lahjoittamisen lisäksi valtava halu päästä vaikuttamaan ympäristön hyväksi myös omilla jokapäiväisillä kulutusvalinnoillaan. Minna taas on liikkunut luonnossa ja retkeillyt koko ikänsä. Suurin järkytys kuluttamiseen liittyvistä ympäristövaikutuksista iski hänen silmilleen sukellusmatkalla Indonesiassa 2000 -luvun alkupuolella. Kaunis meri tuntui hukkuvan muovijätteeseen.

Ystävykset uskoivat vahvasti visioon, jossa ympäristöystävällisyydestä tulee kuluttajille yhä tärkeämpi ostopäätökseen vaikuttava kriteeri, vaikka moni muu ei siihen vielä vuonna 2008 tuntunut uskovan!

Mutta niin vain sitkeys pikkuhiljaa palkittiin ja tänä päivänä Nudgen perustajien iloksi vastuullinen tuotanto on yksi tärkeimmistä kulutusvalintoja ohjaavista arvoista yhä useammalle ihmiselle. Samaan aikaan yhä harvempi kuluttaja nykypäivänä väittää, etteikö voisi elämässään tehdä edes pieniä parempia valintoja ympäristön tai ihmisten hyvinvoinnin edistämiseksi tai kyseenalaistaa ylikulutuksen ja halpatuotannon aiheuttamia globaaleja ongelmia.

Nudgen missio on edelleen sama kuin yritystä perustettaessa. Nudge haluaa tehdä asiakkaille vastuullisten kulutusvalintojen tekemisen helpoksi ja säästää heidän aikaansa tutkimalla tuotteiden taustat ja avaamalla ne mahdollisimman hyvin asiakkaille ostopäätöksen tueksi. Jokainen Nudgessa myytävä tuote on kuratoitu valikoimaan niin, että se täyttää Nudgen mission mahdollisimman hyvin. Nudgessa myytävät tuotteet ovat sellaisia, joita harkitseva kuluttaja voi toivottavasti hyvillä mielin ostaa. Nämä tuotteet lisäävät mahdollisimman paljon hyvinvointia niitä tuottaville ihmisille, mutta joiden tuotanto ja käyttö vahingoittavat samaan aikaan mahdollisimman vähän ympäristöä.

Tänä päivänä Nudge jälleenmyy näillä kriteereillä yli sataa eri lifestyle -tuotemerkkiä Suomesta ja ulkomailta.

Annan ja Minnan apuna on reilun kymmenen hengen asiantunteva ja iloinen tiimi, joka palvelee Nudgen arvot jakavia asiakkaita Yrjönkadun inspiroivassa myymälässä, verkkokaupassa sekä sähköisissä kanavissa.

Tervetuloa mukaan, osaksi Nudgen tarinaa! #nudgefamily