Tiesitkö, että Nudge täyttää tänä vuonna jo kymmenen vuotta?

Nudge sai alkunsa halusta tarjota asiakkaille vastuullisia valintoja elämän eri osa-alueilta, helposti yhdestä osoitteesta. Olemme halunneet helpottaa asiakkaidemme kulutusvalintoja ja säästää heidän aikaansa tutkimalla tuotteiden taustat, jotta meillä myytävät tuotteet olisivat sellaisia, joita harkitseva kuluttaja voi hyvillä mielin ostaa. Nämä tuotteet lisäävät mahdollisimman paljon hyvinvointia niitä tuottaville ihmisille, mutta joiden tuotanto ja käyttö vahingoittavat samaan aikaan mahdollisimman vähän ympäristöä.

Missiomme on edelleen- kymmenen vuotta perustamisen jälkeen - sama, vaikka toimintaympäristömme onkin vuosien myötä muuttunut moneen kertaan. Myös siinä missä kymmenen vuotta sitten vain pieni osa kuluttajista mietti kulutusvalintojensa vaikutuksia, tänä päivänä tuskin kukaan voi väittää, etteikö voisi tehdä edes jotain pienentääkseen omaa ympäristöjalanjälkeään.

Kymmenen vuoden aikana markkinoille on tullut yhä enemmän uusia ympäristöystävällisiä materiaaleja ja tuotantotapoja, joilla on voitu korvata vanhoja haitallisempia käytäntöjä. Iloksemme myös Suomesta on ponnistanut tänä aikana maailmalle monia uusia ympäristöystävällisempiä materiaali- ja kiertotalousinnovaatioita, joita olemme päässeet Nudgessa vuosien mittaan esittelemään. On hienoa, että pystymme tarjoamaan tiedostaville asiakkaillemme yhä parempia ja kestävämpiä tuotteita ja palveluja, ja samaan aikaan tukemaan näiden yritysten kasvua. Yhdessä saamme aikaan enemmän! Myös me Nudgessa mietimme jatkuvasti uusia tapoja kehittää toimintaamme. Viime vuonna lanseerasimme suositun #nudgeloves farkkujen kierrätyskonseptin ja vuonna 2020 laajennamme toimintaamme edelleen uusien kiertotalouskonseptien muodossa.

Kukaan ei osta tuotetta vain sen takia, että se täyttää ympäristö- ja sosiaalisen vastuun osalta tietyt kriteerit. Tuotteen on mielestämme oltava myös funktionaalinen, sen tulee kestää aikaa ja olla visuaalisesti hiottu. Kun nämä seikat täyttyvät, saa tuote yleensä pitkän käyttöiän, sitä hoidetaan ja huolletaan hyvin ja lopuksi sen voi vielä kierrättää tai hävittää ympäristön kannalta parhaalla tavalla. Näin tuotteen koko elinkaari saadaan palvelemaan kestävyyden tavoitetta.

Sosiaalisen- ja ympäristövastuun lisäksi kestävän kehityksen yksi ulottuvuus on taloudellinen kestävyys. Kymmenen vuoden aikana olemme pystyneet auttamaan kymmeniä pieniä, vastuullisesti toimivia yrityksiä saamaan tuotteensa markkinoille, kasvamaan ja saamaan säännöllistä ja luotettavaa tuloa kauttamme. Samalla oma toimintamme on kasvanut orgaanisesti ja hitaasti. Olemme tietoisesti kaihtaneet suuria riskejä ja toimineet aina ilman mittavia pääomia. Samalla olemme kuitenkin pystyneet vakiinnuttamaan asemamme vastuullisten valintojen ykköskeitaana Suomessa. Kestävällä pohjalla oleva talous turvaa toimintamme jatkuvuuden ja samalla myös yhteistyökumppaniemme toimintaa. Olemmekin näin kymmenvuotis-synttäreiden kynnyksellä erityisen iloisia Kauppalehden Nudgelle myöntämästä Kasvuyritys –sertifikaatista.

On mahtavaa juhlia tänä vuonna 10 –vuotista taipalettamme yhdessä teidän kanssanne rakkaat asiakkaat! Vuosi 2020 tuo jälleen uusia tuulia ja harkittuja muutoksia, joista olemme todella innoissamme! Emme malta odottaa, että pääsemme jakamaan uutiset myös teidän kanssanne!